WELKE SOCIALE MEDIAPLATFORMEN GEBRUIKT GEN Z?
Gen Z is opgegroeid met het internet en weet de kansen en mogelijkheden van het internet tot het uiterste te benutten. Dankzij de vele verschillende social mediaplatformen die allen andere mogelijkheden bieden blijven zij constant in beweging en is het soms lastig om Gen Z te bereiken als je niet met hen mee beweegt.
Dat het grootste online publiek jongeren tussen de 15 en 29 zijn liet het Nationale Social Media Onderzoek van 2023 zien. Als online marketeers is het een gemiste kans om hen niet te betrekken bij jouw doelgroep.
Op deze social media bevindt Gen Z zich
1.
Snapchat (15-25 jaar)
Terwijl eindtwintigers Snapchat achter zich hebben gelaten heeft de jongere helft van Gen Z de app weer opgepakt. Zij gebruiken Snapchat zelfs meer om met elkaar te communiceren dan bijvoorbeeld WhatsApp. Voor online marketeers een winst, want in Nederland kun je (nog) niet adverteren op WhatsApp, maar op Snapchat kan dat wel! 😉
Wat kun je hiermee? Op Snapchat kun je adverteren door middel van advertenties of (Geo-)filters. Mocht je er meer tijd in willen steken, dan kun je ook organisch Verhalen plaatsen.
2.
TikTok (15-29)
TikTok staat (nog) op de tweede plaats, al ziet het er wel naar uit dat TikTok volgend jaar op nummer 1 zal staan. Als we kijken naar toegankelijkheid en beschikbaarheid is TikTok toch wel de meest belangrijkste app om jongeren te bereiken in dit lijstje, omdat de app gebruikt maakt van een feed. Hierdoor worden publieke posts voor iedereen zichtbaar en bereik je makkelijker je publiek. Benieuwd naar de do’s en don’ts van TikTok? We got you!
Wat kun je hiermee? Kun je niemand in je team vinden die op beeld wilt verschijnen? Geen probleem! Op TikTok gaan er wekelijks meerdere CapCut templates viraal die ook jij kunt inzetten, zonder dat je daar veel tijd of mankracht aan kwijt bent. Ook kun je op TikTok adverteren, je posts boosten en sinds kort kun je ook jouw advertenties in de zoekopdrachten laten verschijnen.
3.
Instagram (20-29)
TikTok en Instagram gaan nek aan nek qua het aantal gebruikers. Instagram wordt over het algemeen nog steeds het meeste gebruikt, ook bij Gen Z, maar het dagelijkse aantal gebruikers daalt flink. Het dagelijkse gebruik van Instagram ligt onder de 20 jaar zelfs lager dan 50%! Het zou zonde zijn om nu nog alleen aan de slag te gaan met Instagram om Gen Z te bereiken. In plaats daarvan kun je je tijd beter verdelen door de content voor TikTok en Snapchat te hergebruiken: zo kun je TikToks hergebruiken voor Instagram Reels en je Verhalen van Snapchat hergebruiken voor Instagram Stories.
Wat kun je hiermee? Instagram is een van de meest flexibele social-mediaplatforms die er bestaat. Foto’s, video’s en Stories kunnen allemaal worden ingezet voor zowel organische posts als betaalde posts. Ook kun je de vele vormen van Instagram inzetten voor campagnes.
Nog even de statistieken op een rij..
Je weet nu waar jongeren te vinden zijn, maar hoe zorg je ervoor dat jongeren jouw content bekijken?
In de blogpost over de social-media trends van 2023 zeiden we het al, maar memes en CapCut templates zijn dé manier om jongeren te bereiken op TikTok en Instagram. Hoe speelser jouw content, des te meer jongeren geneigd zijn om hierop te reageren en het te delen.
Geen idee waar je moet beginnen? Laat ons helpen!
Geen idee waar je moet beginnen? Gelukkig zijn onze Young Digitals er ook nog! Wij nemen het beheer van jouw social media en het creëren van content graag van je over. Dan heb je er écht geen omkijken meer naar.
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Miquel, onze Online Marketingtrainer
Online marketingtrainer Miquel begon in 2021 als trainee bij The Young Digitals en nu begeleidt hij met passie onze online marketingtrainingen. Lees hier meer over hem en zijn werk!
Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.
De samenwerking tussen IT Campus Rotterdam en The Young Digitals biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen in de regio Rijnmond. The Young Digitals leidt jongeren op tot online marketeers, wat aansluit bij de missie van IT Campus om samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid te bevorderen. Dit partnerschap versterkt de arbeidsmarkt door jong talent te ontwikkelen en organisaties te ondersteunen met frisse inzichten.
Dag van een trainingsbegeleider
Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!