Wat is een social media campagne?
Je hebt een product of dienst die je online wil aanbieden: hoe ga je dit aanpakken? Op welke manier kun jij deze producten en diensten het beste onder de aandacht van je doelgroep brengen? Een manier om dat te doen is om je producten en diensten te adverteren op verschillende social-mediaplatforms.
Met een social media campagne maak je advertenties en reclames voor je producten/diensten op social media platforms zoals: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest en TikTok. Het doel van een social media campagne is om de aandacht te trekken, de betrokkenheid te vergroten, nieuwe volgers of klanten aan te trekken en de merkbekendheid te vergroten.
Deze advertenties kunnen afbeeldingen, video’s, carrousels of gesponsorde berichten bevatten. Adverteerders richten zich, afhankelijk van de doelgroep en product/dienst, op bepaalde interesses en het gedrag van gebruikers. Door gerichte targeting kunnen adverteerders hun advertenties tonen aan deze specifieke doelgroepen.
Om een planning en budget op te stellen voor een social media campagne, begin je met het vaststellen van de doelstellingen en doelgroep. Kies daarna de relevante social media platformen uit en maak content op. Bepaal het budget op basis van de key performance indicators (KPI’s) en monitor regelmatig de prestaties. Pas indien nodig de strategie en budget van je social media campagne aan
Hiernaast is het ook belangrijk om een aantrekkelijke en goed onderhouden bedrijfspagina te hebben. Door waardevolle en relevante content te delen, zoals: informatieve artikelen, inspirerende afbeeldingen of nuttige tips, kun je volgers aantrekken en de betrokkenheid (engagement) vergroten.
Het hebben van een sterke online aanwezigheid creëert de ruimte voor bedrijven om direct te communiceren met hun volgers en klanten. Zo kun je snel en eenvoudig klantvragen beantwoorden en hiermee je klantrelaties versterken.
Hoe je social media campagnes als een pro inzet, dat is nog wel even puzzelen. Daarom spitten wij al onze kennisbanken door en hebben we onze experts ondervraagd om de ultieme lijst met tips te verzamelen. Let’s get started.
Tip 1: Verschillende social media campagnes per kanaal
In de gauwigheid kan het makkelijk zijn om één post te schrijven voor je social media campagne en die op elk social media kanaal te plaatsen. Maar effectief is dit niet. Op ieder kanaal zit namelijk een andere doelgroep en daar moet je post op afgestemd zijn. Deze tip gaat op voor organische posts (onbetaald) maar des te meer als je gaat adverteren. Het is natuurlijk zonde om geld te steken in een bericht waarmee je niemand aanspreekt.
Tip 2: Blijf uniek in je social media campagnes
We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om consistent te zijn in je uitingen – je wilt namelijk dat je (potentiële) klanten je kunnen herkennen aan de tone of voice en huisstijl. Zo ook in je social media campagne. Maar waak er wel voor dat je content niet gaat vervelen. Als je steeds precies dezelfde advertentie voorbij ziet komen, scroll je er zonder na te denken aan voorbij. Dus blijf prikkelen!
Tip 3: Goede social media campagnes vragen om goede visuals!
Je plaatst een mooie social media campagne waar je veel energie in hebt gestoken. Helaas, binnen 3 dagen herinnert slechts 10% van de mensen jouw tekst. Geen zorgen! Gebruik je goede, passende beelden, dan wordt dit al 65%. Daarnaast helpt een visual ook beter om je boodschap over te brengen. En heb je tijd om een videootje te maken? Dan werkt dat des te beter!
Tip 4: Gebruik Google analytics rapportages
Een meer technische tip: maak gebruik van rapportages. Analyseer altijd je posts en social media campagnes via Google Analytics en natuurlijk de analytics van het kanaal zelf. Zo kun je duidelijk zien wat werkt voor welke doelgroep en wat niet. Doe je dit consequent, dan kom je uiteindelijk tot de perfecte social media formule voor jouw bedrijf.
Tip 5: Beter inspelen op je social media campagnes met UTM-tags
Aanhakend op de vorige tip: vergeet niet om altijd UTM-tags te gebruiken in de links die je plaatst in je social media campagne. Zo kan Google Analytics registreren waar je bezoekers vandaan komen en weet jij precies welke posts goed werken en welke niet.