Bing gaat Google voorbij en dit is waarom!
Bing’s AI: een revolutie die de zoekervaring veranderd. Ontdek hoe de manier van zoeken transformeert en de nieuwe mogelijkheden die hierop aansluiten. Hoe gaat Google hiermee om in de zoekmachinestrijd.
In de afgelopen jaren heeft kunstmatige intelligentie (AI) heel veel vooruitgang geboekt en is de manier hoe we technologie gebruiken en ervaren drastisch veranderd. Een interessante speler is Bing, de zoekmachine van Microsoft.
In deze blog belichten we de voordelen, waarom je de zoekmachine moet overwegen en de impact op de nieuwe gebruikers. Daarnaast kijken we nog kort naar Google AI.
7 februari werd de nieuwe functie gelanceerd in de testfase, maar nu is die beschikbaar voor iedereen. Je kunt deze functie alleen volledig gebruiken als je de Microsoft Edge hebt geïnstalleerd. Dat is dan weer jammer.
Je kunt dit eigenlijk zien als ChatGPT, maar dan heeft deze AI, toegang tot het internet door gebruik te maken van GPT-4. Hierdoor kan het alle informatie opzoeken die jij wilt en is het tegelijkertijd een taalmachine. Hierdoor kan je online zoeken vervangen door chatten. Dit is best handig, want hiermee kan je meerdere informatiebronnen tot je beschikking krijgen met een simpele chat.
De functies van de AI-chatfunctie hebben wij uitgebreid getest door er al een tijdje mee te werken. De mogelijkheden van AI die verbonden is met het internet zijn oneindig.
Je kunt in een kwestie van seconden meerdere bronnen raadplegen, waarbij de opgevraagde informatie actueel is. In tegenstelling tot ChatGPT, dat beperkt is tot de informatie die gebruikers invoeren en geen toegang heeft tot zoekmachines, heeft deze functie enorme veel potentie.
Wij willen niet zeggen dat ChatGPT nu slecht is. Zij hebben ook een hoop voordelen. Zoals een hele snelle werking (buiten spitsuren), gesprekken die natuurlijk verlopen en de mogelijkheid om complete stukken tekst in de chat te plakken (meer dan 2000 tekens). Maar de nadelen zijn er ook, zo is die gevoelig voor fouten zowel op taal als desinformatie.
Daarnaast kan Bing soms best wel hard uit de hoek komen, zo lijkt het soms of die een eigen personaliteit heeft. Zo kan die niet tevreden zijn over hoe je praat en dan het gesprek afkappen. Haha…. Misschien neemt die het gedrag van Gen-Z op het internet iets te letterlijk over!
Nadelen:
- Maximaal 2000 tekens per prompt (bericht)
- Gedrag van de AI (kan soms een attitude hebben of grof zijn.)
- Kan alleen worden gebruikt met de Edge browser
- Afbeeldingen met gezichten kunnen ‘nogal’ creepy zijn
- Pakt niet altijd de juiste bronnen die je zoekt
Voordelen:
- Persoonlijke zoekresultaten
- Maakt gebruik van GPT-4 waardoor online gezocht kan worden, in tegenstelling tot GPT-3
- Visual search (met afbeeldingen zoeken)
- Image creation
- Geen captcha (de vervelende “bewijs dat je geen robot bent”)
- Kan informatie van het web halen en bronnen aanbieden
- Mobiele app
De vetste functie die Bing bezit is, als het aan ons ligt, toch wel ‘image create‘. Je kan deze functie vragen om een afbeelding voor je te creëren. Dit kan van alles zijn. Kijk wat we met de functie gemaakt hebben.
Maar hoe zit het dan met Google?
Maar hoe zit het dan met Google? Staan zij stil? Nee, Google staat totaal niet stil en neemt actief deel aan de strijdt. Een snelle search op Google geeft al aan dat ze met allemaal losse projecten bezig zijn. Zo kom ik op Bard, de nieuwe AI-chatfunctie. Alleen zullen we in Nederland nog even moeten wachten. Bard is namelijk nog niet beschikbaar hier. Maar zodra hij hier komt lijkt ‘Bart’ ons een beter passende naam haha…
Daarnaast is Google bezig met de release van PaLM 2, het nieuwe AI-taalmodel. Hier gaan we waarschijnlijk in korte tijd al meer van zien. Spannend!
Ook is Google bezig met een AI die je helpt bij zoeken, maar deze kan je alleen (nog) gebruiken als jij je aanmeldt voor hun beta.
In deze beta kan je trouwens allemaal vette features tot je beschikking krijgen. Maar let op! Deze zijn niet altijd stabiel. Hier kun je je aanmelden.
Conclusie
Bing heeft een grote stap genomen met hun nieuwe AI en waarschijnlijk hierdoor een hoop nieuwe gebruikers. Maar door hun nieuwe Chabot gaan ze mogelijk wel een paar ChatGPT gebruikers wegkapen. Google blijft de koploper, zowel op AI-gebied als standaard zoekmachine. Maar waarschijnlijk komt dit ook omdat dit de standaard zoekmachine is voor de meeste mensen.
Wij zullen wat vaker Bing gaan gebruiken, maar onze standaard zoekmachine blijft nog steeds Google.
Bing’s AI-revolutie: Google uitgedaagd!
Bing’s AI: een game-changer die de zoekervaring transformeert en Google op de proef stelt. Ontdek de voordelen, de revolutionaire impact en hoe Google reageert op deze uitdaging. Lees verder voor een diepgaande analyse van de zoekmachinewereld en de nieuwe mogelijkheden die Bing te bieden heeft.
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Het optimaal hergebruiken van bestaande content in 4 stappen
Maximaliseer de impact van je bestaande content met AI! Leer in 4 eenvoudige stappen hoe je webinars, podcasts en video’s omzet in blogs, socialmediaposts of infographics. Ontdek hoe je tijd en middelen bespaart.
Zoekgedrag verandert sneller dan ooit – ben jij voorbereid?
Bereid je voor op veranderend zoekgedrag van consumenten? Ontdek hoe AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT en Google’s Generative Experience de regels herschrijven. Leer hoe je content optimaliseert voor langere, complexe zoekopdrachten, inzet op expertise, en inspeelt op alternatieve zoekplatformen zoals TikTok en Bing.
Miquel, onze Online Marketingtrainer
Online marketingtrainer Miquel begon in 2021 als trainee bij The Young Digitals en nu begeleidt hij met passie onze online marketingtrainingen. Lees hier meer over hem en zijn werk!