GOOGLE ANALYTICS 4 – BEREID JE VOOR OP DE UPDATE
Let op: vanaf 1 juli 2023 zal de huidige Universal Analytics (UA) officieel verleden tijd zijn. Data wordt niet meer verzameld voor Universal Analytics. Het zal plaats maken voor een mooie opvolger: Google Analytics 4 (GA4). Daarom is het de hoogste tijd om je nu alvast voor te bereiden op deze switch! Google Analytics 4 brengt namelijk aardig wat veranderingen met zich mee. Om alvast te helpen hebben wij een serie blogs voorbereid die jou alles vertellen over Google Analytics 4. Na het lezen van deze eerste blog uit deze serie weet jij alles over de verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4. Lees snel verder!
Verschillen oude en nieuwe Google Analytics
Het doel is hetzelfde: inzicht krijgen in websitebezoekers en het optimaliseren van je website en marketing. Echter heeft de manier waarop dit wordt gemeten een flinke transformatie ondergaan.
Cross-domain tracking tussen website en apps
Voorheen werd het je niet makkelijk gemaakt om data te verzamelen, van zowel je website als mobiel. Het zat dus niet mee om een geheel beeld te krijgen van je prestaties en gebruikers. Met Google Analytics 4 is dat geen probleem meer. Nu kun je binnen één GA-property verschillende communicatiekanalen, zowel je website als apps, integreren. Hierdoor is het mogelijk om de gebruikers en prestaties in één weergave te volgen. Zo kun je makkelijker en sneller je kanalen met elkaar vergelijken!
GA4 en privacy
Zoals je waarschijnlijk wel weet, voldoet Google Analytics momenteel niet (volledig) aan de AVG. Google Analytics 4 is daarom speciaal ontworpen rondom privacy. Ook zullen Third Party Cookies verdwijnen. Dit zijn Cookies die komen van een ander domein dan de website die op dat moment wordt bezocht.
IP-adressen worden niet meer opgeslagen. Persoonsgegevens worden dus niet doorgegeven aan de Verenigde Staten. Ondertussen door deze verandering, het beschermen van onze gebruikersprivacy, ontstaan er gaten in de data die Google Analytics verzamelt. Heeft dit negatieve gevolgen? Gelukkig niet! Google heeft de oplossing: machine learning.
Machine learning en kunstmatige intelligentie
Google Analytics 4 maakt nu gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie. Wat houdt dit in? Het invullen van data-gaten en het voorspellen van de toekomst! Door het nieuwe machine learning-model van GA4 krijgt Google Analytics alsnog toegang tot gebruikersgedrag en websiteverkeersgegevens terwijl gebruikers anoniem blijven. Hoe dat eruit ziet in de praktijk? Deze artificial intelligence kan in één opslag zien welke trends afwijken van normaal. Of bijvoorbeeld het gedrag voorspellen van bezoekers op de website door middel van een algoritme. Google Analytics 4 vertrouwt op een eigen algoritme en fragmenten van gegevens om steeds “slimmer” te worden. Zo krijg je steeds een beter beeld van hoe gebruikers zich gedragen online.
Van sessies naar events: het nieuwe datamodel
Over gedrag gesproken; Google Analytics 4 meet via een event-driven datamodel. Universal Analytics doet dit op basis van het session-based datamodel: sessies en gebeurtenissen die gekoppeld zijn aan gebruikersdata. Dit model verzamelt informatie vanuit cookies en browserinstellingen (dus denk aan gebruikersdata zoals leeftijd, geslacht en locatie).
In het nieuwe systeem wordt alles gemeten aan de hand van ‘events’, oftewel gebeurtenissen: paginaweergave, scrolls, clicks, downloads etc. Het gedrag van je bezoekers, op- en met je website staat centraal. Kortom, Google Analytics 4 wil weten wat je bezoekers doen. Waar ze vandaan komen of hoe oud ze zijn is een stuk minder belangrijk. In deel drie van deze serie gaan we dieper in op hoe deze events precies in elkaar zitten en waar Google Analytics 4 dan precies op focust.
Voorbereiding Google Analytics 4
De eerste stappen ter voorbereiding naar Google Analytics 4 zijn gezet! Je weet nu de belangrijkste verschillen tussen Universal Analytics en de nieuwe Google Analytics 4. Maar er is nog veel te bespreken en een hoop informatie wat betreft de veranderingen in de nieuwe Analytics. In volgende blogs uit deze serie bespreken we hoe je je account makkelijk en moeiteloos overzet en activeert en gaan we dieper in op het nieuwe event-driven data model!
Onze hulp nodig?
Mocht je vastlopen of heb je vragen wat betreft het overstappen naar Google Analytics 4? Dan helpen wij je graag! Laat een berichtje achter en onze young digitals staan voor je klaar.
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Miquel, onze Online Marketingtrainer
Online marketingtrainer Miquel begon in 2021 als trainee bij The Young Digitals en nu begeleidt hij met passie onze online marketingtrainingen. Lees hier meer over hem en zijn werk!
Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.
De samenwerking tussen IT Campus Rotterdam en The Young Digitals biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen in de regio Rijnmond. The Young Digitals leidt jongeren op tot online marketeers, wat aansluit bij de missie van IT Campus om samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid te bevorderen. Dit partnerschap versterkt de arbeidsmarkt door jong talent te ontwikkelen en organisaties te ondersteunen met frisse inzichten.
Dag van een trainingsbegeleider
Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!