fbpx

GOOGLE ANALYTICS 4 – BEN JIJ AL TE LAAT MET HET ACTIVEREN VAN JE ACCOUNT?

Verzamel jij nog geen data voor Google Analytics 4 (GA4)? Breng daar dan nu verandering in! Zoals we in het eerste deel van deze GA4-serie hebben besproken (bereid je voor op de update), neemt deze mooie opvolger van de huidige Universal Analytics (UA) aardig wat veranderingen met zich mee. Wij willen dat jij door middel van drie Google Analytics blogs volledig ready bent voor de overstap!

Met in deze tweede blog: een stap voor stap uitleg tot het activeren van je Google Analytics 4-account. Want als je dit nu niet doet, begin je met een stuk minder tot vrijwel geen data of informatie. Waarom? Omdat Google Analytics 4 data anders verzameld dan Universal Analytics dat doet. Je huidige verzamelde data zal niet meer relevant zijn. Dat willen wij voorkomen!

Je GA4-account activeren doe je nu, niet later

Vanwege het nieuwe event-driven datamodel staan de hits van sessies in Google Analytics 4 niet meer gelijk aan de huidige Universal Analytics-hits. Hits in Universal Analytics bestaan uit gebeurtenishits, paginahits, e-commercehits en sociale interactiehits. Hier wordt een sessie uit opgemaakt. In Google Analytics 4 zijn deze hits niet meer van toepassing. Deze informatie wordt nu verzameld via events: het meten van gebeurtenissen als paginaweergave, scrolls, clicks, downloads etc. Dit zorgt ervoor dat je bij Google Analytics 4 begint met nul data. Zorg dus dat je nu alvast data verzamelt, zodat je bij de volledige overstap genoeg informatie hebt om mee te werken.

Hoe? Heel simpel. Activeer je Google Analytics 4 account! In the meantime werk je gewoon verder in Universal Analytics. Je kunt namelijk Universal Analytics en Google Analytics 4 gelijktijdig runnen. We leggen je uit hoe je dat doet.

1. Google Analytics overzetten of een account maken
Het overstappen naar Google Analytics 4 lijkt moeilijker dan het is. Allereerst ga je naar google.com/analytics. Mocht je nog geen Analytics-account hebben, dan kun hier kosteloos een account aanmaken. Google Analytics 4 wordt automatisch je huidige interface. Is dit niet het geval? Lees dan snel verder! Heb je al een account? Kies dan voor Inloggen bij Analytics en volg de volgende stappen.

 

Google Analytics 4 account

2. Upgrade je property naar GA4
Ga naar ‘beheer’ (het tandwielicoon links onderin het scherm) en klik vervolgens onder property op ‘instelassistent voor GA4’. Hier krijg je twee opties te zien. Kies voor “Ik wil een nieuwe Google Analytics4-property maken” en doorloop de stappen. Voor de duidelijkheid: een property is een term in Google Analytics die een website, applicatie of blog aanduidt waar informatie/data uit verzameld wordt.

 

Google Analytics 4 account

3. Tag installatie
Zodra je klaar bent met het aanmaken van je GA4-property, is het tijd om sitetags toe te voegen aan je website of app. Onder property ga je naar ‘Gegevensstreams’ en klik je op de blauwe knop om een stream toe te voegen. Selecteer ‘website’ of ‘app’ en doorloop de stappen. Als je Google Tag Manager gebruikt, kopiëer je de Metings-ID die je ziet bovenaan je scherm na het aanmaken van deze stream. Gebruik je geen Google Tag Manager, gebruik dan de algemene sitetag. Net als in Universal Analytics plaats je deze tags in het HTML-gedeelte van je website.

GA4 instellen? Je bent bijna klaar!

Sit back and relax. Je bent weer een stapje dichterbij een comfortabele overstap naar Google Analytics 4! Je kunt nu gegevens verzamelen zonder er omkijken naar te hebben. Zodra het tijd is voor de definitieve switch wacht er genoeg informatie en data waar jij mee kunt werken. Maar voor het zover is kan je eerst nog even uitzoeken hoe het nieuwe event-driven datamodel nou precies in elkaar zit. In de volgende blog, het laatste deel van deze serie, helpen we je daar graag bij.

Onze hulp nodig?

Mocht je vastlopen of heb je vragen wat betreft het overstappen of de inhoud van Google Analytics 4? Laat een berichtje achter en onze young digitals staan voor je klaar!

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Meer zoals dit:

Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.

Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.

De samenwerking tussen IT Campus Rotterdam en The Young Digitals biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen in de regio Rijnmond. The Young Digitals leidt jongeren op tot online marketeers, wat aansluit bij de missie van IT Campus om samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid te bevorderen. Dit partnerschap versterkt de arbeidsmarkt door jong talent te ontwikkelen en organisaties te ondersteunen met frisse inzichten.

Lees meer
Dag van een trainingsbegeleider

Dag van een trainingsbegeleider

Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!

Lees meer