5 ESSENTIËLE TIPS VOOR EEN SOCIAL MEDIA CAMPAGNE
Social media campagnes zijn niet meer uit onze maatschappij weg te denken. Social media is een groot belang voor bedrijven. Maar wanneer je echt je doelgroep wilt bereiken, zet dan een social media campagne op! Er wordt dagelijks zó veel content op social media geplaatst dat het bijna onmogelijk is om precies de juiste mensen te bereiken. En dan moet je ook nog eens rekening houden met algoritmes die jouw posts verbergen – looking at you, Facebook. Kies daarom voor betaalde campagnes en haal meer uit je bereik. Lees snel verder voor tips om een goede social media campagne op te zetten!
Met social media campagnes omzeil je een groot deel van concurrentie en algoritmes. Of het nou gaat om Instagram, Facebook, Tiktok, LinkedIn of Youtube. Je betaalt immers (en vaak niet eens veel) om een bepaalde doelgroep te bereiken. Hoe je social media campagnes als een pro inzet, dat is nog wel even puzzelen. Daarom spitten wij al onze kennisbanken door en hebben we onze experts ondervraagd om de ultieme lijst met tips te verzamelen. Let’s get started.
Tip 1: Verschillende social media campagnes per kanaal
In de gauwigheid kan het makkelijk zijn om één post te schrijven voor je social media campagne en die op elk social media kanaal te plaatsen. Maar effectief is dit niet. Op ieder kanaal zit namelijk een andere doelgroep en daar moet je post op afgestemd zijn. Deze tip gaat op voor organische posts (onbetaald) maar des te meer als je gaat adverteren. Het is natuurlijk zonde om geld te steken in een bericht waarmee je niemand aanspreekt.
Tip 2: Blijf uniek in je social media campagnes
We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om consistent te zijn in je uitingen – je wilt namelijk dat je (potentiële) klanten je kunnen herkennen aan de tone of voice en huisstijl. Zo ook in je social media campagne. Maar waak er wel voor dat je content niet gaat vervelen. Als je steeds precies dezelfde advertentie voorbij ziet komen, scroll je er zonder na te denken aan voorbij. Dus blijf prikkelen!
Tip 3: Goede social media campagnes vragen om goede visuals!
Je plaatst een mooie social media campagne waar je veel energie in hebt gestoken. Helaas, binnen 3 dagen herinnert slechts 10% van de mensen jouw tekst. Geen zorgen! Gebruik je goede, passende beelden, dan wordt dit al 65%. Daarnaast helpt een visual ook beter om je boodschap over te brengen. En heb je tijd om een videootje te maken? Dan werkt dat des te beter!
Tip 4: Gebruik Google analytics rapportages
Een meer technische tip: maak gebruik van rapportages. Analyseer altijd je posts en social media campagnes via Google Analytics en natuurlijk de analytics van het kanaal zelf. Zo kun je duidelijk zien wat werkt voor welke doelgroep en wat niet. Doe je dit consequent, dan kom je uiteindelijk tot de perfecte social media formule voor jouw bedrijf. Vergeet je trouwens niet om binnenkort je Google Analytics om te zetten naar GA4, zodat je volgend jaar niet zonder data zit? Klik hier om meer te lezen.
Tip 5: Beter inspelen op je social media campagnes met UTM-tags
Aanhakend op de vorige tip: vergeet niet om altijd UTM-tags te gebruiken in de links die je plaatst in je social media campagne. Zo kan Google Analytics registreren waar je bezoekers vandaan komen en weet jij precies welke posts goed werken en welke niet.
Liever je social media marketing uitbesteden?
Een goede social media campagne neerzetten gaat met trial and error. Als je daar liever een paar extra handen of ogen bij nodig hebt, kies dan net als Vesteda, Be Hague (onderdeel van de Gemeente Den Haag) en brancheorganisatie AVAG voor social media campagnes van The Young Digitals. Bellen over de mogelijkheden? Laat een berichtje achter!
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.
De samenwerking tussen IT Campus Rotterdam en The Young Digitals biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen in de regio Rijnmond. The Young Digitals leidt jongeren op tot online marketeers, wat aansluit bij de missie van IT Campus om samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid te bevorderen. Dit partnerschap versterkt de arbeidsmarkt door jong talent te ontwikkelen en organisaties te ondersteunen met frisse inzichten.
Dag van een trainingsbegeleider
Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!
De belangrijkste ontwikkelingen op Instagram voor 2024
Instagram blijft in ontwikkeling. Ook in 2024. Om je alvast op weg te helpen hebben we dé trends onder elkaar gezet waar jij in 2024 een oogje op moet houden!