fbpx

ONLINEMARKETINGPLAN

Strategisch onlinemarketingplan: ken je doelstelling

Voordat er kan worden gedacht aan een online strategie, is het belangrijk om te definiëren waar je als bedrijf voor staat. Met een strategisch onlinemarketingplan krijg je inzicht in wat jou uniek maakt en onderscheidt van de concurrent. 

Door hier inzicht in te creëren begrijp je jouw doelgroep beter en speel je daar beter op in. Het helpt je bijvoorbeeld de ideale kanaalmix vast te stellen en ook de juiste tone of voice te bepalen! Dat geeft je online marketing een enorme boost. Hoe? Daar vertellen we je graag alles over.

 

Online marketingplan 1

LATEN WE SPARREN

Waaruit bestaat een onlinemarketingplan?

Allereerst, wat is een onlinemarketingplan nou eigenlijk? In een notendop is een strategisch onlinemarketingplan een online strategie waarmee je structuur, overzicht en inzicht creëert, om zo je concrete doelen na te streven. Euh…wat? Misschien is dit nog wat vaag. We leggen het voor je uit.

Bij The Young Digitals werken we met verschillende onderdelen om een onlinemarketingplan te creëren. Zo kijken we naar je doelgroep, de missie en doelstelling van je bedrijf en van welke socialmediakanalen jouw bedrijf kan profiteren. Ook stellen we marketingdoelen vast, visualiseren we een contentanalyse en contentkalenders. Zo’n onlinemarketingplan ziet er als volgt uit:

 

1. Online doelstelling(en)

We gaan uitgebreid sparren over welke doelen jij met jouw bedrijf wilt behalen en binnen welke periode. Deze vertalen wij in een overzichtelijk en duidelijk advies. Door je doelstelling vast te leggen krijg je inzicht in je marketingactiviteiten en heb je een referentiepunt om te evalueren aan het einde van de periode.

2. Doelgroep(en)

Wie zijn je klanten en wie wil je bereiken? Welke acties wil je dat deze klanten nemen? We beschrijven je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk. Daarbij kijken we naar behoeftes, potentiële klanten en creëren persona’s. Zo geven we je doelgroep een gezicht, waardoor jij je beter in hen verplaatst! 

3. Kanaalkeuze

Niet elke doelgroep zit op ieder social mediakanaal. Niet ieder kanaal past bij ieder bedrijf. Daarom kijken wij waar jouw doelgroep zich bevindt en op welke kanalen jouw bedrijf het hardst zal shinen. 

4. Centrale boodschap

Hoe wil jij bekend staan bij jouw publiek? Wat wil je vertellen als bedrijf? Samen zorgen we ervoor dat we een duidelijk beeld krijgen waar jouw bedrijf voor staat en dat we het gewilde gedrag uit de doelgroep halen. Dit vertalen we in een duidelijk advies. Hier kan jij ieder moment op terugvallen.

5. Contentanalyse

Jouw content moet bijdragen aan het behalen van je organisatiedoelstellingen. Om dit te bereiken maken we een contentanalyse. Een contentanalyse zorgt voor kwalitatieve en efficiënte content dat aansluit bij jouw missie en doelen. We analyseren je website, kanalen en bepalen wat jouw bedrijf mist en waar het nóg beter kan.

6. Contentpijlers

Contentpijlers zijn van belang om gericht content te maken. Het zorgt voor structuur en houvast voor content onderwerpen. Wij leveren die helderheid zodat jij betere keuzes maakt in de thematiek van je content. Zo houd je een consistent beeld van je merk. 

7. Contentplanning

Regelmaat, structuur en overzicht. Met een contentplanning creëer je controle over je socialmediakanalen. Je hebt overzicht in wat je post en wanneer je dit post. Zo heb je geen last minute stress meer. In plaats daarvan heb je tijd over en ben je bewust over wat je deelt met helderheid op je doelen. 

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je altijd weet wat je moet doen om je doel te bereiken. Door in gesprek te gaan en de juiste vragen te stellen zorgen wij ervoor dat ondernemers precies weten wie ze zijn en waar ze voor staan.

Online marketing plan

Voordelen van een onlinemarketingplan

Een goed opgezet onlinemarketingplan brengt veel voordelen met zich mee. Krijg inzicht in wat jou uniek maakt en waarin jouw organisatie zich onderscheidt van de rest. Je definieert waar je bedrijf voor staat. De missie, visie en kernwaarden zijn een houvast voor consistente communicatie. Meer inzicht en structuur in je online marketing betekent: 

 

  • Een betere connectie met jouw doelgroep
  • Tijd over voor andere belangrijke zaken
  • Hogere conversie van jouw product of dienst
  • Duidelijk inzicht in jouw doelgroep, geen gedoe meer met Google Analytics.

Meten is weten

Een onlinemarketingplan. Waar en hoe begin je? Begin je met het aantal bezoekers op je website? Het aantal clicks op een Facebook post? De omzet van je webshop? Laat ons je dan ontzorgen! Wij zoeken uit wat voor jou de belangrijkste KPI’s zijn en op basis daarvan ontwikkelen wij voor jou een overzichtelijk dashboard als onderdeel van jouw onlinemarketingplan.

Sounds good? Laat dan vooral wat van je horen en we bespreken je wensen in een persoonlijk adviesgesprek!

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Online marketingplan 2

MAIL ONS

hallo@theyoungdigitals.nl