AI-SOFTWARE: EEN BEDREIGING VOOR MARKETEERS OF EEN HANDIGE HULPTOOL?

Je kunt er niet meer omheen. ChatGPT en vergelijkbare Artificial intelligence (AI)-software nemen het internet over – maar kunnen wij als online marketeers er iets mee? Wij testen het voor je uit!

Wat is ChatGPT

In ChatGPT’s eigen woorden: Hallo allemaal! Ik ben ChatGPT, een grote taalmodel getraind door OpenAI op basis van de GPT-3.5 architectuur. Ik ben een AI-assistent die in staat is om natuurlijke taal te begrijpen en te produceren in verschillende talen, waaronder het Nederlands. Ik sta altijd klaar om te helpen en vragen te beantwoorden over verschillende onderwerpen. Aarzel dus niet om me een bericht te sturen!

Natuurlijk konden wij het niet laten om ChatGPT te testen op de meerdere vlakken waarin wij werken, want als AI de toekomst is van online marketing dan willen we zeker onderzoeken wat onze mogelijke concurrent wel en niet kan 😉.

AI-software: een bedreiging voor marketeers of een handige hulptool? 1

SEO

Bij SEO komt veel onderzoekwerk kijken. Gelukkig kan ChatGPT daarbij een handje helpen. Klikwaardige titels en meta beschrijvingen voorschotelen kan de software zeker. Helaas is het nog niet mogelijk een heel zoekwoordenonderzoek te laten doen, máár de AI kan wel suggesties geven en brainstormen over vergelijkbare zoekwoorden. Hierdoor bespaar je al flink wat tijd!

Content

ChatGPT kan je ook helpen brainstormen bij het schrijven van social media captions, het verzinnen van een contentkalender en je updaten over de nieuwste social media trends. Daarnaast zijn er ook meerdere AI-software uitgekomen die zelfs hele visuals voor je maken. Canva is er al een tijdje mee bezig en ook Adobe komt binnenkort uit met Adobe Firefly waarbij de AI foto’s, vectors en zelfs video’s voor je kan maken.

AI-software: een bedreiging voor marketeers of een handige hulptool? 2

Data

Het analyseren van data gaat nog moeizaam en vergt veel tijd. ChatGPT kan je wel helpen door een lijst te ordenen op kenmerken (positief of negatief bijvoorbeeld), maar er is nog geen (gratis) oplossing om data te analyseren. Voor nu zul je hier dus nog zelf aandacht aan moeten geven.

Hoe haal je het meeste uit ChatGPT?

  • Bedenk wat voor soort vraag het beste past.
  • Wees specifiek​ en wees consistent.
  • Voed ChatGPT met voorbeelden en context.
  • Test verschillende vraagstellingen.
  • Niet tevreden met het antwoord? Vraag ‘Genereer meer’.
  • Nog steeds niet tevreden? Vraag ChatGPT ’Herschrijf in een andere stijl’.
AI-software: een bedreiging voor marketeers of een handige hulptool? 3

Too good to be true?

ChatGPT heeft veel mogelijkheden, maar gaat het echt je werk uit handen kunnen nemen? Wij schrijven wat plus- en minpunten onder elkaar.

+ Handige ondersteuning om ideeën, zoekwoorden en contentplanning te brainstormen
+ Snel en makkelijk om simpele opdrachten uit te voeren
+ Je kunt de AI content voeren om het in dezelfde stijl te laten schrijven

– Complexe opdrachten kosten meer tijd om één voor één te doen
– Meerdere werkzaamheden tegelijkertijd alleen mogelijk tegen betaling
– In het Nederlands blijven grammaticale fouten een probleem

Moeten we ons zorgen maken?

Online marketeers die hun adem hebben ingehouden sinds de komst van ChatGPT kunnen gerust weer uitademen. De AI kan vooral een helpende hand bieden. Maar de online marketing geheel overnemen, dat gaat zeker nog niet gebeuren. Gelukkig maar!

 

Social mediabeheer toch niet zelf doen?

Geen tijd om het zelf te laten doen, maar is ChatGPT ook niet de oplossing? Gelukkig zijn onze Young Digitals er ook nog! Wij pakken het beheer van jouw social media graag van je over. Dan heb je er écht geen omkijken meer naar.

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Meer zoals dit:

Zoekgedrag verandert sneller dan ooit – ben jij voorbereid?

Zoekgedrag verandert sneller dan ooit – ben jij voorbereid?

Bereid je voor op veranderend zoekgedrag van consumenten? Ontdek hoe AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT en Google’s Generative Experience de regels herschrijven. Leer hoe je content optimaliseert voor langere, complexe zoekopdrachten, inzet op expertise, en inspeelt op alternatieve zoekplatformen zoals TikTok en Bing.

Lees meer