GOOGLE ANALYTICS 4 TIPS: HET NIEUWE EVENT-DRIVEN DATAMODEL
Hét nieuwe event-driven datamodel van GA4
Het event-driven data model heeft nieuwe aspecten waar je op moet letten. Zoals je eerder hebt gelezen zijn events geïntroduceerd om gebeurtenissen te meten. Deze events kan je verdelen onder vier categorieën:
- Automatically measured events
- Enhanced measured events
- Recommended events
- Custom events
Het is belangrijk om allereerst te checken of het event dat je wilt volgen in één van de eerste drie categorieën zit. Zit het event dat je wilt meten niet in automatically measured events? Check dan of het onder enhanced measured events valt. En zo verder. Kan je het event dat je wilt volgen in geen van de eerste drie opties vinden? Dan kun je altijd een eigen event creëren in custom events.
De naam zegt het al: events die automatische door Google Analytics 4 worden gemeten en verzameld. Deze events kan je niet aan of uit zetten. Automatisch gemeten events bestaan onder andere uit:
- page_view: Meet de hoeveelheid paginaweergave
- user_engagement: Meet wanneer een gebruiker minstens 10 seconde op je pagina of website besteed.
- session_start: Meet wanneer een sessie gestart is
- first_visit: Meet de eerste keer dat iemand de pagina bezoekt
Klik hier voor de volledige automatisch gemeten event lijst.
Google Analytics 4 biedt de mogelijkheid om de automatische gemeten events te ‘verbeteren’. Oftewel de enhanced measured events. Binnen je GA-property (ga naar: gegevensstreams/ data streams) heb je de optie om de enhanced measured events aan te zetten. Deze events behoren ook tot de automatisch verzamelde gebeurtenissen door Google Analytics 4. Je kunt het zien als een uitbreiding op de huidige automatisch gemeten collectie. In tegenstelling tot de standaard collectie zijn de enhanced measured events wél individueel aan of uit te zetten.
Met enhanced measured events kun je bijvoorbeeld de volgende gebeurtenissen meten:
- Scrolls: Mensen die minsten 90% op de pagina scrollen
- Site Search: Zoekwoorden die worden ingevuld in de zoekfunctie op je website
- Outbound Clicks: Verkeer van jouw website naar andere websites
- Video engagement: Interactie met embedded youtube video’s op de website
- Files downloads: Bestanden die worden gedownload vanaf je website
Hier vind je de lijst met events voor de gebeurtenissen.
Ook bij recommended events kijk je eerst of het event dat je wilt meten al niet in Automatically measured of Enhanced events zit. Behoort je event niet tot de eerste twee categorieën dan biedt Google een lijst aan suggestie events aan op gebied van verschillende industrieën:
Je bent hierbij niet beperkt tot de categorie. Zo kun je bijvoorbeeld het event ‘tutorial_begin’ uit de categorie games ook gebruiken wanneer je informatie verleent in de vorm van tutorials op je website. Dit hoeft niets met gamen te maken te hebben, zolang de meting van een gebeurtenis past bij jouw doel.
Naast deze recommended events geeft google bij elk van deze events ook suggesties van parameters. Maar over parameters straks meer.
Ben je het hele lijstje langs geweest, maar zit het event dat je wilt meten niet in de eerste drie groepen? Maak dan een custom event aan. Let op dat je event naam maximaal 40 characters mag hebben. Houd de benamingen van je events in hetzelfde jasje, zodat alles overzichtelijk en logisch blijft binnen je rapporten. Refereer hiervoor terug naar de recommended event lijst. Zoals je daar ziet starten de meeste benaming van een event met een actie of gedrag, gevolgd door een underscore/ laag streepje. Met als laatste wát je meet. Houd deze richtlijnen aan en je eindigt met een overzichtelijk rapport met al je data!
Parameters van GA4 geven je meer data
- Automatically collected parameters
- Custom parameters
Automatically- en custom parameters
De automatically collected parameters zijn parameters die GA4 automatisch verzameld binnen events. Deze parameters staan al voor je klaar om informatie binnen te halen. Daar in tegen zijn custom parameters de parameters die je zelf toevoegt aan een event. Deze parameters geven specifieke of extra informatie die je graag wilt meten, maar die Google Analytics nog niet verzameld binnen een event. Je kunt dus zelf bepalen hoeveel informatie je wilt verzamelen binnen een bepaalde gebeurtenis.
Hoe werken parameters?
Om de werking van events en parameters beter in beeld te krijgen is hier een voorbeeld:
Bezoekers op je website zijn geïnteresseerd in de diensten van je bedrijf. Je wilt graag weten hoe vaak er gekeken wordt op de pagina met diensten die je aanbiedt, maar ook welke diensten de meeste aandacht krijgen.
Laten we dit invullen in het event model: het event kan ‘diensten_click’ zijn. Dit event verzameld de hoeveelheid bezoekers die op de dienstenpagina komen. De parameters die je onder dit event extra kunt toevoegen, kunnen zijn: ‘diensten_XYdienst_url’ of bijvoorbeeld ‘diensten_XYdienst_text’. De metingen url en text volgen hier twee verschillende acties: hoe vaak iemand klikt op een url of op welke url. Of waar en hoe vaak de gebruiker klikt op de pagina.
Op deze manier kan je, naast het aantal bezoekers, er ook achter komen in welke diensten je bezoekers de meeste interesse hebben. Je kunt tot aan 25 parameters toevoegen aan een event. Dit geldt voor alle event groepen. Verzamelde data wordt een stuk accurater!
Klaar voor de nieuwe versie van Google Analytics? Wij wel!
Onze hulp nodig?
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Het optimaal hergebruiken van bestaande content in 4 stappen
Maximaliseer de impact van je bestaande content met AI! Leer in 4 eenvoudige stappen hoe je webinars, podcasts en video’s omzet in blogs, socialmediaposts of infographics. Ontdek hoe je tijd en middelen bespaart.
Zoekgedrag verandert sneller dan ooit – ben jij voorbereid?
Bereid je voor op veranderend zoekgedrag van consumenten? Ontdek hoe AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT en Google’s Generative Experience de regels herschrijven. Leer hoe je content optimaliseert voor langere, complexe zoekopdrachten, inzet op expertise, en inspeelt op alternatieve zoekplatformen zoals TikTok en Bing.
Miquel, onze Online Marketingtrainer
Online marketingtrainer Miquel begon in 2021 als trainee bij The Young Digitals en nu begeleidt hij met passie onze online marketingtrainingen. Lees hier meer over hem en zijn werk!