fbpx

HEATMAPS: HAAL DE STRUIKELBLOKKEN UIT JE WEBSITE 

Krijg je veel verkeer op je website, maar voeren je bezoekers niet de acties uit die je wilt? Achterhalen waar dit door komt kan een flinke uitdaging zijn. Op een gegeven moment ken jij je eigen website zó goed dat je geen idee hebt waar iemand anders op zou kunnen vastlopen. Jawel, je hebt last van tunnelvisie op je eigen website.

Heatmaps kunnen je helpen. Hiermee word je een ware spion en observeer het gedrag van de bezoekers op jouw website. Zo achterhaal je gemakkelijk eventuele fouten, zoals een knop die niet werkt of een tekst die niet aanspreekt.

Door verschillende soorten heatmaps met elkaar te combineren krijg je meer inzicht in de problemen van je bezoekers. Want daar wil je natuurlijk wat aan doen! Wist je dat je door middel van heatmaps je leads en omzet kan verdubbelen? Nee?! Lees dan snel verder!

Maar wat is een heatmap?

Een heatmap, oftewel een warmtekaart, is een schermafdruk van je website die laat zien waar de bezoekers van je website kijken, klikken en hun muis naartoe bewegen. Een hele fijne tool om de klantreis op je website in kaart te brengen! En bovendien kun je zien of en waar die klantreis vroegtijdig wordt afgebroken.

Er zijn verschillende soorten heatmaps, namelijk: scroll-heatmaps, bewegings-heatmaps en click-heatmaps. Door deze verschillende soorten heatmaps met elkaar te combineren zie je welke elementen van de website het meest interessant zijn voor je bezoekers. Maar ook spoor je gemakkelijk eventuele pijnpunten op. En als die er zijn, wil je dat natuurlijk wel weten!

Heatmaps: haal de struikelblokken uit je website 1

Wat zijn de voordelen die een heatmap geeft?

Het gebruiken van een heatmap kent vele voordelen. Wij hebben de highlights voor je op een rijtje gezet:

  • Beter inzicht in de bezoekers op je website
  • Gemakkelijk bijhouden van de user clicks
  • Zien welke onderdelen van de website verbetering nodig hebben
  • In kaart brengen welke elementen van de website wel of niet goed werken
  • In combinatie met data uit Google Analytics zal je je bezoeker beter begrijpen
  • Fantastische resultaten omdat je aan de hand van data kan A/B testen

Welke verschillende soorten heatmaps zijn er?

Net lieten we al vallen dat er verschillende soorten heatmaps zijn; scroll-heatmap, bewegings-heatmap en een clicks-heatmap. Door deze met elkaar te combineren, achterhaal je precies waar jouw potentiële klanten op vastlopen en wat je kan doen om dat te voorkomen. Waarvoor kan je deze heatmaps allemaal gebruiken?

Scroll Heatmap
Een scroll heatmap brengt in kaart welk percentage van je bezoekers op een bepaalde pagina een bepaald element op je pagina bekijkt. Zo achterhaal je bijvoorbeeld of de inhoud van de pagina aansluit op de zoekintentie van de bezoeker. Of waar bezoekers afhaken.

Click Heatmap
Hiermee zie je precies hoeveel bezoekers op bepaalde elementen van je website klikken. Met kleuren wordt weergegeven waar veel of juist weinig wordt geklikt. Een geweldige manier natuurlijk om te achterhalen welke delen van de website als belangrijk worden beschouwd door jouw bezoekers!

Bewegings Heatmap
Een bewegings heatmap lijkt een beetje op eye tracking. Hiermee hou je bij hoe je bezoeker zijn muis over de webpagina beweegt. Daarmee kan je dus precies zijn waar ze naar kijken, wat ze lezen en kan je nagaan welke elementen en teksten van de website je bezoekers aanspreken.

Heatmaps: haal de struikelblokken uit je website 2

Door de krachten van deze heatmaps te bundelen, krijg je nóg meer inzicht in je bezoekers en wat zij van jouw website verwachten. Bijvoorbeeld, door een scroll- en een bewegings heatmap naast elkaar te leggen kun je zien hoeveel bezoekers daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van een specifiek element op je website.

Zo kan je alle heatmaps naast elkaar koppelen en heb je daar binnen no-time waardevolle inzichten uit gehaald. Zonde om het niet te doen!

Toch liever uitbesteden?

Zijn heatmaps nu nog steeds hocus pocus voor je? Dan schieten onze digitale talenten te hulp! Als ware data-fanaten duiken we in jouw heatmaps en speuren we alle verbeterpunten op. Aanpassingen? Die pakken we ook met alle plezier voor je op. En als je die toch liever zelf aanpakt, stellen we een overzichtelijk en SMART plan voor je op zodat jij precies weet wat je moet doen.

Neem voor meer informatie contact op, of klik door!

Meer zoals dit:

Dag van een trainingsbegeleider

Dag van een trainingsbegeleider

Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!

Lees meer
Dé socialmediatrends om naar uit te kijken in 2024

Dé socialmediatrends om naar uit te kijken in 2024

Het jaar zit er alweer bijna op. Halloween komt eraan, daarna is het twee keer knipperen en dan zijn Sinterklaas en Kerst al geweest. Dus wordt het tijd om vooruit te kijken. Welke socialmediatrends kunnen we in 2024 verwachten? Wij zetten ze voor je op een rijtje!

Lees meer