fbpx

Dé socialmediatrends om naar uit te kijken in 2024

Het jaar zit er alweer bijna op. Halloween komt eraan, daarna is het twee keer knipperen en dan zijn Sinterklaas en Kerst al geweest. Dus wordt het tijd om vooruit te kijken. Welke socialmediatrends kunnen we in 2024 verwachten? Wij zetten ze voor je op een rijtje!

Speel in op wat je doelgroep wilt en houd je content authentiek

Authenticiteit wordt al jaren gewaardeerd, maar ook in 2024 blijft een transparant verhaal belangrijk. Een consument wil zien dat er achter een socialmedia-account ook gewoon een mens zit. Daarom is het belangrijk om interactie met je publiek aan te gaan. Zo onthoudt je publiek je beter omdat je “dat leuke bedrijf bent dat zo snel en grappig reageert”. Neem bijvoorbeeld Bol. In plaats van reacties vanuit Bol, komt het altijd van het personage Gerda. De grootste tip die je hieruit kan halen is: Maak jezelf memorabel en blijf de mensen achter het bedrijf tonen.

Dé socialmediatrends om naar uit te kijken in 2024 1

De rol van Artifical Intelligence (AI) in de marketing

AI wordt steeds vaker gebruikt om een post op social media te schrijven. Sterker nog, 80% van de marketeers geeft aan dat AI een positieve impact heeft gehad tijdens het werk volgens de Sprout Social Index. Het geeft meer ruimte voor creativiteit en verhoogt de efficiëntie van de medewerkers.

Toch blijft het een valkuil. Je moet goed leren omgaan met de verschillende tools en het ook vooral zien als hulpmiddel om je marketing te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld met Midjourney mooie en toepasselijke foto’s door AI laten maken. Of met Otter. AI al je meetings in één keer opnemen en samenvatten. In 2024 zullen we zeker meer van dit soort programma’s zien verschijnen. AI wordt steeds verder geïntegreerd in onze werksfeer.

Houd je bezig met de juiste metrics

Het wordt steeds duidelijker dat social media een belangrijke rol spelen in het totaalplaatje voor een bedrijf. Sales en social media zijn niet meer twee losse onderdelen. Ze gaan juist heel goed hand in hand. De data die je uit de social media haalt, kan dan ook een cruciale rol gaan spelen in voorspellingen in het aankomende jaar. Het aantal mensen dat je post liket of onder de post comment kan vertaald worden naar een voorspeld aantal leads. Dat helpt in voorspellen hoe je sales het gaan doen.

Dé socialmediatrends om naar uit te kijken in 2024 2

Bron: TikTok

Short-form video

In 2023 is de trend van korte video’s losgebarsten. Mede door de komst van TikTok, Instagram Reels en Youtube Shorts is deze vorm van media de populairste die er nu is. Deze trend zal zich absoluut ook in 2024 doorzetten en heeft potentie om de standaard te worden.

Hierin merk je wel dat bedrijven het moeilijk vinden om zich aan te passen naar deze vorm van media. Het is ook niet makkelijk. Dat maakt het niet minder belangrijk. Bedrijven als Bol en Coolblue staan bekend om hun grappige en vernieuwende take op social media en dit werkt dan ook uitstekend. Op deze manier zetten zij de identiteit van het bedrijf op de kaart maar zorgen ze tegelijkertijd voor ontzettend veel naamsbekendheid. Dit werkt alleen maar in het voordeel van bedrijven.

@bol

Hey is dat toevallig een kimp? 🐣

♬ origineel geluid - bol

Social mediabeheer toch niet zelf doen?

Of je nou de nieuwste trends wilt inzetten, een campagne wilt opzetten, de social media uitbesteden of AI implementeren. Onze Young Digitals staan voor je klaar. Ben je benieuwd naar wat we nog meer voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op! 

Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.

Meer zoals dit:

Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.

Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.

De samenwerking tussen IT Campus Rotterdam en The Young Digitals biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen in de regio Rijnmond. The Young Digitals leidt jongeren op tot online marketeers, wat aansluit bij de missie van IT Campus om samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid te bevorderen. Dit partnerschap versterkt de arbeidsmarkt door jong talent te ontwikkelen en organisaties te ondersteunen met frisse inzichten.

Lees meer
Dag van een trainingsbegeleider

Dag van een trainingsbegeleider

Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!

Lees meer