HOE DE HAAGSE HOGESCHOOL EN THE YOUNG DIGITALS DE HANDEN INEEN SLAAN
De Haagse Hogeschool was een van de eerste klanten van sociale onderneming The Young Digitals. Het is een voorbeeld van een organisatie die jongeren kansen biedt. Kansen die veel jongeren elders niet krijgen. Vier young digitals hebben werkzaamheden uitgevoerd voor de onderwijsinstelling, waarvan er nu drie aan de slag zijn op het gebied van social media en marketing. Samen helpen we jongeren uit de participatiewet. We gingen in gesprek met Joke Dijk, Adviseur Participatie van De Haagse Hogeschool over deze succesvolle samenwerking. Lees verder!
Waarom deze samenwerking goed werkt voor beide partijen
“De participatiewet sluit aan op het uitgangspunt van De Haagse Hogeschool om een inclusieve school te zijn. Een school waar zowel studenten als medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen ongeacht afkomst, leeftijd, gender, gezondheid of wat dan ook. Die ambitie hebben we vastgelegd in een KPI. Jaarlijks willen we acht voltijdse functies laten vervullen door medewerkers met een functiebeperking.” legt Joke uit. Iets wat The Young Digitals al vroeg opviel tijdens de samenwerking: tijdens de eerste maanden van het bestaan van de sociale onderneming kregen jonge, onervaren medewerkers kansen om De Haagse Hogeschool te ondersteunen op het gebied van online marketing. Deze jongeren voeren de werkzaamheden namelijk onder begeleiding van ervaren marketeers uit. De samenwerking werd voortdurend verlengd.
Het navolgen van de participatiewet is niet altijd even makkelijk
Als je de competenties en de wil hebt om een bijdrage te leveren, dan zou een functiebeperking dit niet moeten beletten. De Haagse Hogeschool gaat uit van de mogelijkheden van een werkzoekende. En past waar mogelijk een functie of werkomgeving aan. Toch is het niet altijd makkelijk om vacatures op die manier te vullen, legt Joke uit: “Bij het behalen van onze participatiedoelstelling ondersteunt de Wet Banenafspraak met verschillende regelingen. Voorwaarde is echter dat medewerkers zijn opgenomen in het Landelijk doelgroepregister banenafspraak van het UWV. Vanuit onze werkgeversrol zorgen we voor de juiste begeleiding en eventuele aanpassingen in de functie en/of werkomgeving. In goede samenwerking met Gemeenten en UWV zijn tot nu toe goede resultaten bereikt. Maar we merken dat het niet altijd makkelijk is om vacatures te vervullen. Met name als we zoeken naar hoger opgeleiden of werkzoekenden met bijzondere skills.”
The Young Digitals biedt werknemers met HBO werk en -denkniveau
“The Young Digitals heeft De Haagse Hogeschool geholpen aan medewerkers uit die laatste groep. Inmiddels hebben we ervaring met vier young digitals, waarvan er nu drie aan de slag zijn op het gebied van social media en marketing. De kennis die zij met een training en begeleidingstraject van de sociale onderneming hebben opgedaan wordt zeer gewaardeerd. De nieuwe medewerkers starten met een detachering met de intentie om na zes maanden in dienstverband te komen. Ondertussen wordt de begeleiding vanuit The Young Digitals geleidelijk overgedragen aan De Haagse Hogeschool. Er worden geen plaatsingsfee of wervingskosten berekend en we worden voorafgaand aan een detachering goed geïnformeerd over de mogelijkheden en begeleidingsbehoefte van de young digital.” zegt Joke. Een perfecte match tussen onze sociale onderneming, die deze jongeren een kans biedt, en De Haagse Hogeschool, die bewijst een inclusieve onderwijsinstelling te zijn.
Elk talent verdient een kans
The Young Digitals gelooft in het talent van elke jongere. Zij groeien op in een wereld van digitalisering en social media. Hier liggen hun kansen. Helaas maken grote groepen jongeren hun opleiding niet af, of ze lopen om andere redenen vast in het vinden van een goede baan. Zonder hulp zal de afstand tot de arbeidsmarkt van deze jongeren steeds verder toenemen. Het is onze missie om deze jongeren te begeleiden naar een baan als digital marketeer. Wij bieden deze jongeren een kosteloze training van 10 weken, waardevolle werkervaring en begeleiding naar een nieuwe werkgever.
Wil jij net als De Haagse Hogeschool een bijdrage leveren aan onze missie? Besteed jouw online marketing uit aan onze young digitals! Stuur ons een berichtje en we vertellen je alles over de mogelijkheden.
Over De Haagse Hogeschool
De Haagse Hogeschool leidt haar studenten op tot uitstekende beroepsbeoefenaren. Bovendien bieden wij hen een omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen tot wereldburgers, die met een kritische blik naar zichzelf en de wereld om hen heen durven kijken. Zij zien waar verandering nodig is en tonen genoeg lef om daarin hun eigen rol te spelen. Daarbij krijgen zij ondersteuning van gemotiveerde docenten en lectoren. Professionals die verandering omarmen, internationaal georiënteerd en ondernemend zijn. Die gebruik maken van hun netwerken om eigentijdse opleidingsprogramma’s te ontwikkelen en praktisch onderzoek te doen. Dat alles doen wij in samenwerking met gerenommeerde bedrijven in binnen- en buitenland, vanuit de meest internationale regio van Nederland. Het maakt De Haagse Hogeschool een bijzondere kennisinstelling met een ambitieus streven: ‘Let’s change. You. Us. The world.’
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.
De samenwerking tussen IT Campus Rotterdam en The Young Digitals biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen in de regio Rijnmond. The Young Digitals leidt jongeren op tot online marketeers, wat aansluit bij de missie van IT Campus om samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid te bevorderen. Dit partnerschap versterkt de arbeidsmarkt door jong talent te ontwikkelen en organisaties te ondersteunen met frisse inzichten.
Dag van een trainingsbegeleider
Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!
De belangrijkste ontwikkelingen op Instagram voor 2024
Instagram blijft in ontwikkeling. Ook in 2024. Om je alvast op weg te helpen hebben we dé trends onder elkaar gezet waar jij in 2024 een oogje op moet houden!