HOE KRIJG JIJ EEN INCLUSIEF MARKETINGTEAM?
Inclusie: momenteel een veelbesproken onderwerp. En toch valt er nog zoveel meer over te zeggen. Een aantal weken geleden deelden we een artikel met de voordelen van een inclusief online marketingteam. Want de slogan van The Young Digitals is niet voor niets: “Elk talent verdient een kans”. Het is bewezen dat teams met inclusiviteit beter presteren en dat het personeel zich vrijer voelt. Een team met verschillen in leeftijd, afkomst, geloof, overtuiging, gender, beperking, opleidingsniveau en geaardheid. Maar hoe zorg je hier dan voor? Hoe wordt jouw team inclusiever? We geven je tips!
MAAR
Wat belangrijk is om niet te vergeten, is dat positief racisme ook racisme is! Iemand aannemen puur om de diversiteit te bevorderen of om inclusief te zijn is niet OK. Iedereen moet ten alle tijden gelijke kansen krijgen op jouw vacatures en het uitsluiten van doelgroepen is nooit toegestaan. Neem iemand altijd aan om de talent, werkervaring en/of kennis.
Zo verbeter jij de inclusie op de werkvloer
1. Weet waar personeel te vinden is
Zoek jij je personeel altijd op dezelfde platforms? Dan zul je merken dat je op die manier ook altijd vrij gelijke mensen trekt. Kies voor een andere manier van zoeken naar personeel. Niet zoals gebruikelijk via je eigen netwerk, dat van je werknemers of dezelfde vacaturebanken en dergelijke. Maar plaats je vacature eens op een ander platform.
2. Sluit mensen niet uit met je vacature
Let erop dat je een vacature schrijft die ook mensen met bijvoorbeeld een andere culturele achtergrond en opvoeding aanspreekt. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een niet-westerse achtergrond ‘bescheidener’ zijn en dus minder snel reageren op een vacature waarin meer gevraagd wordt. Zij zullen ook tijdens een sollicitatiegesprek minder laten zien hoe ‘geweldig’ zij zijn, dan westerse mensen. En let bijvoorbeeld op wat je vraagt in de vacature. De kans dat je reactie krijgt van een niet-westerse jongere wanneer je vraagt naar een bestuursjaar wordt automatisch kleiner, omdat een hoop van hen hier geen antwoord op kunnen geven.
3. Alleen zeggen dat je bedrijf aan inclusive hiring doet is niet genoeg
Je kunt wel zeggen dat je bedrijf heel ‘open’ is, maar is dat echt zo? Houd je bijvoorbeeld ook rekening met vrije dagen tijdens de feestdagen van andere religies, zoals het Suikerfeest? En wat laat je bedrijf zien qua medewerkers? Als het team alleen maar uit mensen bestaat die maar weinig van elkaar verschillen, wat probeer je dan duidelijk te maken? Houd er rekening mee dat diversiteit diversiteit aantrekt. Zorg dat diverse medewerkers zich thuis kunnen voelen in de organisatiestructuur.
4. Zorg ervoor dat jijzelf en je team goed geïnformeerd zijn over diversiteit & inclusie
Dit geldt voor het hele bedrijf: jij, je team en HR. Weet wat je wilt bereiken en leg dit vast. Zorg ervoor dat je hierover ook in gesprek gaat met je werknemers. Kom regelmatig samen, bespreek wat de doelen zijn en luister naar de werknemers. Ook het volgen van trainingen over het omgaan met diversiteit in werving, selectie en behoud is aan te raden.
Ons werk en inclusie
The Young Digitals gelooft in het talent van elke jongere. Helaas maken grote groepen jongeren hun opleiding niet af, of ze lopen om andere redenen vast in het vinden van een goede baan. Zonder hulp zal de afstand tot de arbeidsmarkt van deze jongeren steeds verder toenemen.
Onze sociale onderneming biedt een twaalf maanden traject: training, werkervaring en detachering. We bieden een tienweekse gratis online marketing training. Vervolgens komen deze young digitals in dienst van het online marketing bureau van The Young Digitals. Hier werken ze aan online marketing rapportages, SEO, social media campagnes, copywriting en meer voor onder anderen Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland, VodafoneZiggo, UNICEF, Nationale – Nederlanden en De Vegetarische Slager. Om uiteindelijk te worden gedetacheerd bij o.a. De Haagse Hogeschool en de Gemeente Den Haag en EXACT.
Werk jij mee aan de toekomst van onze young digitals?
Ben jij overtuigd en wil je een bijdragen aan een betere maatschappij terwijl je marketing team daarvan profiteert? Kies voor The Young Digitals. Onze klanten merken de voordelen van onze leergierige, creatieve jongeren die hun marketing teams ondersteunen.
Wil jij dat ook? Laat een berichtje achter. We vertellen je graag wat onze young digitals voor jouw marketing team kunnen betekenen.
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Een samenwerking die kansen creëert voor jongeren in Rotterdam.
De samenwerking tussen IT Campus Rotterdam en The Young Digitals biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen in de regio Rijnmond. The Young Digitals leidt jongeren op tot online marketeers, wat aansluit bij de missie van IT Campus om samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid te bevorderen. Dit partnerschap versterkt de arbeidsmarkt door jong talent te ontwikkelen en organisaties te ondersteunen met frisse inzichten.
Dag van een trainingsbegeleider
Met onze marketingtraining helpen we jongeren die vastgelopen zijn aan een basis in digitale marketing. Dit doen we in zes weken, onder begeleiding van onze trainingsbegeleiders. Maar wat houdt het werk van een trainingsbegeleider in? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Wij liepen een dagje mee met Amanda, de trainingsbegeleider in Utrecht!
De belangrijkste ontwikkelingen op Instagram voor 2024
Instagram blijft in ontwikkeling. Ook in 2024. Om je alvast op weg te helpen hebben we dé trends onder elkaar gezet waar jij in 2024 een oogje op moet houden!