IS ER NOG RUIMTE VOOR NIEUWE SOCIAL-MEDIAPLATFORMS?
Het internet stond de afgelopen tijd in de ban van Threads, de Meta-variant op Twitter, maar het aantal gebruikers is inmiddels al gehalveerd. Ook van TikTok’s antwoord op Instagram, Lemon8, is nog maar weinig te zien. Is er nog wel ruimte voor nieuwe social-mediaplatforms?
In Europa hebben we er weinig van gemerkt (behalve lichtelijke FOMO), maar in de afgelopen tijd zijn er ontzettend veel nieuwe social-mediaplatformen bijgekomen. Doordat zij nog niet door de Europese wetgeving zijn goedgekeurd hebben wij enkel via andere social media mogen meekijken naar de lancering van Lemon8 en Threads. Hebben wij tegen de tijd dat zij in Europa beschikbaar zijn al de boot gemist?
Eendagsvlieg Threads
100 miljoen gebruikers in maar vijf dagen. Threads behaalde een nieuw record voor een social-mediaplatform, echter bezoekt nog maar 50% van de gebruikers de app. Met de problemen die heersen op Twitter was de nood hoog voor een tekst-based social platform, maar op een Twitter-variant zonder hashtags en zoekfuncties is natuurlijk niet veel te beleven. Ook zijn er andere problemen met Threads, zoals het niet kunnen verwijderen van jouw account zonder daarbij ook jouw Instagram te verwijderen. De app voldoet ook nog niet aan de privacyeisen die er in de Europese Unie gelden, waardoor wij de app ook nog niet kunnen gebruiken.

Social media moe?
Het dagelijkse gebruik van social media ligt alsnog ontzettend hoog met 4 biljoen gebruikers, maar daardoor wordt het niet makkelijker voor nieuwe social-mediaplatformen om op te starten. Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter, YouTube en SnapChat zijn de meeste bekendste platformen, en nog maar het tipje van de ijsberg aan hoeveelheid social-mediaplatformen. Wat kunnen andere platforms nog te bieden hebben? Inmiddels is elk aspect van het samen online zijn overal al uitgemolken en kopiëren ze elkaar ook nog eens op de hoop de meest gebruikte app te worden.
Heeft Elon Musk het antwoord gevonden?
De Muskification van Twitter zal de gemiddelde online marketeer niet ontgaan zijn. Elke week is er weer een nieuwe reden waardoor Twitter en Elon Musk in het nieuws komen, van het ontslaan van de halve staff tot het laten betalen voor een vinkje. Met het omdopen van Twitter tot X lijkt het erop dat Musk zijn eigen idee voor een social-mediaplatform gaat uitvoeren na het opkopen van Twitter, waardoor hij heel slim al een heel gebruikersnetwerk heeft ingekocht. Al is het natuurlijk wel de vraag hoeveel hiervan overblijven door alle huidige escapades. 😅
Als we Musk moeten geloven wil hij een alles-in-één app creëren, waarin je zowel je financiën kunt regelen, kunt shoppen en Tweeten. Of hij dit waar gaat maken moeten we nog zien, maar met het weghalen van de blauwe vogel is de eerste stap al gezet.
Social mediabeheer toch niet zelf doen?
Threads? Lemon8? X? Hou jij het niet meer bij? Gelukkig zijn onze Young Digitals er nog! Wij pakken het beheer van jouw social media graag van je over, ongeacht welk platform. Dan heb je er écht geen omkijken meer naar.
Velden met een * zijn verplicht. Door op verzenden te drukken ga je akkoord met ons privacybeleid.
Meer zoals dit:
Het optimaal hergebruiken van bestaande content in 4 stappen
Maximaliseer de impact van je bestaande content met AI! Leer in 4 eenvoudige stappen hoe je webinars, podcasts en video’s omzet in blogs, socialmediaposts of infographics. Ontdek hoe je tijd en middelen bespaart.
Zoekgedrag verandert sneller dan ooit – ben jij voorbereid?
Bereid je voor op veranderend zoekgedrag van consumenten? Ontdek hoe AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT en Google’s Generative Experience de regels herschrijven. Leer hoe je content optimaliseert voor langere, complexe zoekopdrachten, inzet op expertise, en inspeelt op alternatieve zoekplatformen zoals TikTok en Bing.
Miquel, onze Online Marketingtrainer
Online marketingtrainer Miquel begon in 2021 als trainee bij The Young Digitals en nu begeleidt hij met passie onze online marketingtrainingen. Lees hier meer over hem en zijn werk!
Of Threads een tweede doorstart zal krijgen na de zoveelste verandering aan Twitter/X is nog maar de vraag. Ze zullen eerst de grotere issues moeten aanpakken, zoals de privacyschending en de beperkte mogelijkheden. Voor nu kunnen wij binnen Europa het alsnog het beste bij Instagram, Facebook, LinkedIn en TikTok houden.