HOE JE DATE VAN EEN HEATMAP OMZET NAAR BRUIKBARE INFORMATIE

In een vorige blog hadden we het over de verschillende soorten heatmaps en welke informatie je daar allemaal mee kan achterhalen. Net als Google Analytics zijn heatmaps een zee aan data. Het is een behoorlijke uitdaging om al die gegevens om te zetten naar bruikbare informatie. Vooral als je net begint!

Daarom raden we aan om van tevoren aan plan uit te stippelen. Hoe zo’n plan eruit ziet, dat behandelen hieronder we uitgebreid.

Heb je gemist wat heatmaps nou precies zijn? Na dit blogje te lezen ben je weer helemaal up-to-date!

Stap 1: Achterhaal wat de struikelblokken zijn van je website

Uit welke pagina valt de meeste winst te halen? Of welke pagina is momenteel het belangrijkst voor jou? Voor je begint met het maken van een heatmap, breng je dit in kaart. Hierbij is Google Analytics je vriend! Daarmee kan je onder andere het aantal bezoekers per pagina achterhalen, of zien welke pagina’s het langst worden bekeken.

Hoe je data van een heatmap omzet in bruikbare informatie 1

Stap 2: Doelen bepalen

Als tweede stap is het belangrijk om in kaart te brengen wat je precies wilt bereiken. Wat is het doel van het analyseren van heatmaps? Als je dit voor ogen hebt, weet je hoe en welke heatmaps je moet instellen en is het analyseren van de data uit de heatmap straks veel makkelijker.

Voorbeelden van doelen:

  • De gebruiksvriendelijkheid van je website vergroten
  • Het optimaliseren van de layout en/of structuur van de website
  • Het verhogen van je omzet
  • Meer leads genereren

Stap 3: Een heatmap instellen en afwachten

Nu je je struikelblokken en doelen in kaart hebt gebracht, kun je gaan beginnen met het daadwerkelijk instellen van de heatmaps. Als je een website hebt met veel bezoekers, kun je na een paar dagen al veel zien. Heeft je website nog niet veel verkeer, laat de heatmap dan een maandje draaien. Anders is er nog te weinig data om goede conclusies uit te trekken.

Stap 4: Analyseren van de data uit de heatmap

De data is verzameld, tijd om conclusies te trekken! Nu kunnen we dus echt beginnen met het analyseren van de heatmaps. Hierbij kan je jezelf de volgende vragen stellen:
Waar lopen zijn bezoekers vast? Tot waar scrollen ze op de website? Kan ik achterhalen waarom ze niet verder komen? Werken alle knoppen? Zijn mijn teksten leesbaar genoeg? Zijn mijn teksten compleet?

Al die vragen zou je kunnen beantwoorden met behulp van heatmaps. Maar verlies vooral niet je doelen uit het oog! Om te achterhalen wat jouw verbeterpunten zijn, zal je misschien verschillende soorten heatmaps naast elkaar moeten leggen. Ben je erachter welke elementen van je website problemen veroorzaken? Dan kan je door naar stap 5.

Hoe je data van een heatmap omzet in bruikbare informatie 2

Stap 5: Het optimaliseren van de webpagina

Last, but definitely not least… De tijd is aangebroken om je website te optimaliseren. Met alle informatie die je hebt verzameld, zou je nu in staat moeten zijn om de nodige verbeteringen door te voeren op je website.

Weet je dat er iets aangepast moet worden, maar is het nog niet duidelijk wat het moet worden? Dan raden we je aan te A/B testen! Dit is een fijne optie als je bijvoorbeeld weet dat een tekst je bezoekers niet aanspreekt, maar je nog niet in kaart hebt wat ze wel tot actie aanzet. Met A/B-testen probeer je verschillende opties uit, en kan je daarna kijken wat het beste werkt voor jouw website bezoekers.

Welke heatmap tools zijn er?

Er zijn verschillende tools die heatmaps genereren voor jouw website. De grootste spelers op dit gebied hebben we in een lijstje gezet:

  •  Hotjar
  • Mouseflow
  • Clicktale

Bij The Young Digitals maken we gebruik van Hotjar. Hotjar is een fijne en overzichtelijke tooling die veel inzicht biedt. De screenshot uit dit artikel is ook afkomstig van Hotjar, dan heb je daar vast een idee bij!

Aan de slag!

We hopen dat je over genoeg kennis beschikt om jouw website onder de loep te nemen! Denk je nu “klinkt allemaal leuk en aardig, maar daar heb ik écht geen tijd voor”? Geen probleem, wij pakken dit klusje met plezier voor je op. Klik door voor meer info!

Meer zoals dit:

Zoekgedrag verandert sneller dan ooit – ben jij voorbereid?

Zoekgedrag verandert sneller dan ooit – ben jij voorbereid?

Bereid je voor op veranderend zoekgedrag van consumenten? Ontdek hoe AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT en Google’s Generative Experience de regels herschrijven. Leer hoe je content optimaliseert voor langere, complexe zoekopdrachten, inzet op expertise, en inspeelt op alternatieve zoekplatformen zoals TikTok en Bing.

Lees meer